وبلاگ دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد رشت

این وبلاگ جهت درج اخبار اطلاعات مقالات کتاب تحقیق پژوهش مقاطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا رشته مدیریت می باشد

وبلاگ دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد رشت

این وبلاگ جهت درج اخبار اطلاعات مقالات کتاب تحقیق پژوهش مقاطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا رشته مدیریت می باشد

وبلاگ دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد رشت

۱۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر سطح‌بندی مراکز آموزش عالی دولتی در فاز آزمایشی اعلام شده و هیچ محدودیتی برای آن‌ها نخواهد داشت، گفت: در حال حاضر سطح‌بندی اعلام شده برای مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی، نهایی و قطعی است، اما برای دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه شهید چمران فعلا در یک فاز آزمایشی اعلام شده و سطح‌بندی در این فاز، هیچ تأثیری ندارد؛ بنابراین در فاز آزمایشی اینکه یک دانشگاه در سطح یک، دو یا ... قرار بگیرد، تفاوتی نمی‌کند.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در اسفندماه سال 94 شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح آمایش آموزش عالی را به تصویب رساند که بر اساس این مصوبه هشت تکلیف برای دستگاه‌های زیرمجموعه آموزش عالی تعیین شد که اولین تکلیف، منطقه‌ای کردن آموزش عالی بود و در این راستا گستره آموزش عالی به 10 منطقه در کشور تقسیم شده که خوزستان منطقه دهم است.

وی افزود: در ادامه سیاست‌های هماهنگی، هم‌افزایی و هم‌فکری با دانشگاه‌های مناطق، نشست‌های منطقه‌ای برگزار می‌شود که سفر امروز، در همین راستا و برای تبادل نظر انجام شده است تا سیاست‌های وزارتخانه را نیز در میان بگذاریم و سیاست مدیریت منطقه را تقویت کنیم؛ همچنین نقش دانشگاه‌های محور و دانشگاه‌های معین را به تصویر بکشیم و روی سیاست‌های جدید نیز تبادل‌نظر کنیم.

خوزستان به حد شایستگی خود نرسیده است

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: امروز رؤسای مراکز آموزشی منطقه 10، در جلسه‌ای مشکلات و ابهامات خود را مطرح کردند. به اعتقاد من خوزستان علی‌رغم پتانسیل بالا، زمینه رشد بیشتری دارد که هنوز به آن حد شایستگی خود نرسیده است. یکی از رویکردهای ‌ما در آموزش عالی این است که استان‌های محروم از لحاظ آموزش عالی، مورد توجه ویژه قرار بگیرند. یکی از دلایل سفر امروز من این است که بررسی کنیم برای توسعه آموزش عالی منطقه‌ 10 چه می‌توان کرد.

تفویض اختیار برنامه‌ریزی آموزشی به دانشگاه‌های کشور

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در مجموع سیاست‌هایی که در طرح آموزش عالی دنبال می‌شوند، یکی مدیریت منطقه‌ای است و بر این مبنا در مناطق مختلف آموزش عالی اختیاراتی تعریف شده است که در سطح منطقه قابل استفاده باشد و در برخی زمینه‌ها، مدیریت منطقه سیاست‌گذاری آموزش عالی منطقه خود را اعمال کند. روز گذشته آیین‌نامه تفویض اختیار در برنامه‌ریزی درسی را به کل دانشگاه‌های کشور ابلاغ کردیم که در قالب آن به همه دانشگاه‌های سطح یک و دو اختیار داده شد که نسبت به بازنگری برنامه‌های درسی و تدوین برنامه‌های جدید اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این تفویض اختیار که در این سطح انجام شده، در تاریخ بی‌سابقه بوده است، گفت: من معتقدم این آیین‌نامه منشأ یکی از تحولات خوب در دولت جدید و در ارتباط با سیاست تمرکززدایی از دستگاه‌های ستادی است. تا امروز تمام برنامه‌های درسی، با تمام محتوا به‌طور دقیق در ستاد تدوین و پرداخته می‌شد؛ آیین‌نامه ابلاغی این موضوع را از ستاد خارج و به دانشگاه‌ها واگذار می‌کند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌های کل کشور برخلاف سال‌های گذشته که در شهریورماه برگزار می‌شد، امسال در دهه اول مرداد برگزار می‌شود که ستادی برای برنامه‌ریزی این موضوع تشکیل شده است؛ قرار است محورهای مهمی که چالش‌های اصلی آموزش عالی محسوب می‌شوند در این همایش در کارگروه‌هایی بررسی شوند.

"دهه سرآمدی آموزش" پس از چندسال وقفه برگزار می‌شود

شریعتی نیاسر عنوان کرد: پس از چند سال وقفه از سوم تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه 96 را به‌عنوان "دهه سرآمدی آموزش" اعلام کردیم و به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که در این 10 روز برنامه‌هایی را اجرا کنند؛ کلیدواژه‌های کاری را در قالب بخشنامه‌هایی به تمام دانشگاه‌ها اعلام کردیم که مشتمل بر 10 مورد هستند.

وی در خصوص این کلیدواژه‌ها، توضیح داد: ما در این 10 روز از دانشگاه‌ها انتظار داریم که به اهمیت تعامل بین دستگاهی بپردازند؛ همچنین توجه ویژه‌ای به ضرورت رابطه هدفمند آموزش و پژوهش داشته باشند؛ چراکه باور داریم دفتر پژوهش را آموزش شکل می‌دهد. دانشگاه‌ها باید به شیوه‌های نوین آموزش نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند. باید روش‌های تدریس و آموزش را اصلاح و روش‌های نوین را از کشورهای پیشرفته اقتباس کنیم تا پویایی بیشتری در محیط‌های آموزشی و دانشگاهی ایجاد شود.


معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مورد چهارم، اخلاق آموزشی است. بداخلاقی‌ها و ناهنجاری‌ها در عرصه آموزش مطلوب نیست. باید راهکارهایی پیدا کنیم که دانشجویان ضمن آموزش علوم نوین، یاد بگیرند که به اخلاق الهی پایبند باشند تا افرادی فرهیخته و فارغ‌التحصیلان مؤثری از لحاظ رفتار اجتماعی شوند.

ضرورت نظرسنجی از جامعه آموزشی

شریعتی نیاسر گفت: همچنین ضرورت نظرسنجی از جامعه آموزشی، مورد پنجم این کلیدواژه‌ها است؛ چراکه آموزش برای جامعه دانشجویی است و باید از علاقه مخاطب که دانشجویان هستند، نظرخواهی شود. یکی از مصادیق کرسی‌های آزاداندیشی نیز همین امر است. علی‌رغم اینکه نظرخواهی در خصوص اساتید از دانشجویان به‌طور رسمی انجام می‌شود، معتقدم باید نشست‌هایی در قالب کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود تا دانشجویان مسائل را به بحث بگذارند و نقد کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: کلیدواژه ششم، تجلیل از مقام علم و عالم است. این ایام مصادف با شهادت استاد مطهری است و ایجاب می‌کند که اساتید برجسته را از بُعد آموزشی و نه پژوهشی تکریم کنند؛ یعنی کسانی که در عرصه آموزشی به‌طور شاخص عمل کردند در جامعه مطرح شوند.

معرفی نمادین "دانشگاه بدون حصار"

وی کلید واژه هفتم را معرفی نمادین دانشگاه در یک روز به‌عنوان دانشگاه بدون حصار عنوان و اظهار کرد: در واقع باید در این روز درِ دانشگاه به روی عموم باز شود و سه قشر یعنی خانواده‌ها، صنعتگران و مدیران منطقه از دانشگاه بازدید کنند. صنعتگران می‌توانند دانشگاه را ببینند و پی ببرند که چه‌قدر می‌توان از این محیط برای تحقق هدف خود استفاده کنند.

شریعتی نیاسر گفت: همچنین مدیران منطقه‌ای فکر می‌کنند که برای فعالیت آموزشی باید مؤسسه‌ای جداگانه تأسیس کنند، زیرا نمی‌دانند در محیط دانشگاه اوضاع از چه قرار است. این رویکرد می‌تواند نوعی اطلاع‌رسانی مثبت در جهت هم‌افزایی و تعامل در جامعه باشد و اگر این اتفاق بیافتد بارِ تقاضای بی‌رویه برای توسعه مؤسسه‌های آموزش عالی کم می‌شود.

برجسته‌ ترین اساتید باید در مقاطع پایین‌تر درس دهند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: استفاده از مجرب‌ها برای امر آموزش عالی، کلید واژه هفتم است. باور ما این است که هر چه استاد مجرب‌تر باشد باید در مقاطع پایین‌تری درس دهد، زیرا شکل‌گیری تفکر دانشجو در این مقاطع اتفاق می‌افتد و اتفاقا باید برجسته‌ترین اساتید در این مقاطع درس بدهند. این امر نیاز به ترویج دارد. رابطه هدفمند آموزش و کارآفرینی، نهمین کلیدواژه است، بخشی از مشکل فارغ‌التحصیلان بیکار به تفکر خود این افراد برمی‌گردد که چه‌قدر قدرت کارآفرینی دارند.

شریعتی نیاسر در خصوص کلیدواژه آخر، گفت: توجه به استانداردهای آموزشی و اینکه چه‌قدر آموزش‌های ما مطابق با استانداردهای جهانی است، از موارد دیگری است که در این دهه خوب است صاحب‌نظران این مسأله را تحلیل کنند که به‌طور مثال آیا این حجم درس برای این زمان مناسب است یا شیوه‌ای برای این تدریس کفایت می‌کند یا خیر. انتظار داریم دانشگاه‌ها با قدرت در این دهه به این موارد بپردازند.

تفویض اختیارات موجب تقویت دانشگاه‌ها خواهد شد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تفویض اختیارات وزارت علوم به دانشگاه‌ها در رابطه با برنامه‌ریزی درسی موجب تضعیف برخی دانشگاه‌ها نخواهد شد، عنوان کرد: اصلاً موجب تضعیف دانشگاه‌ها نمی‌شود بلکه موجب تقویت این دانشگاه‌ها خواهد شد زیرا با این تفویض اختیارات، دانشگاه‌ها را نه بالا و نه پایین آوردیم، بلکه این تفویض اختیارات فقط به دانشگاه‌های قوی و در حوزه رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه‌ها، تصویب کردیم.

نهایی‌بودن سطح‌بندی برای مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره قرار گرفتن دانشگاه شهید چمران در سطح دو دانشگاه‌های کشور و تأثیر این موضوع بر وضعیت علمی این دانشگاه، اظهار کرد: در حال حاضر این سطح‌بندی که اعلام شده برای مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی، نهایی و قطعی است، اما برای دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه شهید چمران فعلا در یک فاز آزمایشی اعلام شده و سطح‌بندی در این فاز، هیچ تأثیری ندارد؛ بنابراین در فاز آزمایشی اینکه یک دانشگاه در سطح یک، دو یا ... قرار بگیرد، تفاوتی نمی‌کند.

شریعتی نیاسر ادامه داد: در واقع زمانی که در فاز اول آزمایشی سطح‌بندی دانشگاه‌ها، یک دانشگاه در سطح یک یا دو قرار بگیرد با وجود این سطح یک یا دو، همه در یک تراز دیده می‌شوند، اما اگر این فاز آزمایشی کنار گذاشته شود و جمع‌بندی نهایی صورت گیرد، آن‌گاه محدودیت‌های ناشی از سطح‌بندی‌ها نظیر محدودیت بودجه، محدودیت توسعه، محدویت رشته و محدودیت هیأت‌علمی اعمال خواهد شد.

سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی در فاز آزمایشی اثری ندارد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح‌بندی مراکز دولتی در فاز آزمایشی اعلام شده و هیچ تأثیری نخواهد داشت و وضعیت دانشگاه شهید چمران یا هر دانشگاه دیگر فعلا به این سطح‌بندی ارتباطی ندارد؛ در آینده با جمع‌بندی نهایی سطح‌بندی دانشگاه‌ها، ممکن است دانشگاه شهید چمران در سطح یک یا سطح دیگری قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره کاهش شدید جذب هیأت‌علمی در دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: این مشکل از وزارت علوم ناشی نمی‌شود؛ اعتقاد داریم ردیف استخدامی بسیاری از دانشگاه‌های کشور ازجمله دانشگاه شهید چمران اهواز کم است و برای جذب هیأت‌علمی پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه این موضوع را باید سازمان مدیریت حل کند، گفت: انتظار داریم در راستای رفع نیازهای جذب هیأت‌علمی در دانشگاه‌های مناطق محروم، این سازمان کمک کند تا بتوانیم ردیف‌های استخدامی مورد نیاز جهت جذب در دانشگاه‌ها را تأمین کنیم؛ البته سازمان مدیریت قول داده است که در سال 95 این مشکل دانشگاه‌ها را حل کند و برای سال 96 نیز در این زمینه باید دوباره وارد مذاکره شویم.

اجرای چهار طرح کلان اقتصاد مقاومتی توسط وزارت علوم

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در راستای اقتصاد مقاومتی و ترویج این فرهنگ، عنوان کرد: وقتی از اقتصاد مقاومتی سخن گفته می‌شود، این موضوع در تمام عرصه‌ها و ارکان نظام‌های مدیریتی معنا پیدا می‌کند. معنای اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری بوده است، تقریباً موردتوجه جدی این وزارتخانه است. چهار طرح کلان اقتصاد مقاومتی بر عهده وزارت علوم قرار گرفته که از این تعداد مسئولیت دو طرح با معاونت آموزشی این وزارتخانه است.

وی موضوع یکی از این طرح‌ها را پیاده‌سازی نظام آموزش عالی عنوان و خاطرنشان کرد: این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و طرح دوم نیز رساندن پنج دانشگاه و پژوهشگاه کشور به تراز بین‌المللی تا افق 1404 است. به عبارت دیگر تا سال 1404، پنج دانشگاه و پژوهشگاه کشور باید در فهرست 200 دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد. در حال حاضر از کل دانشگاه‌های کشور، 2 دانشگاه در فهرست 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

شریعتی نیاسر افزود: امیدواریم در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری، ریاست‌جمهوری و مسئولان نظام بتوان با پیش‌بینی‌های انجام‌شده این پنج دانشگاه و پژوهشگاه را به تراز بین‌المللی برسانیم و خواهیم رساند.

وی بهینه کردن رشته‌مقطع‌های تحصیلی را یکی دیگر از برنامه‌ها و اقدامات وزارت علوم در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی هر رشته در هر جای کشور به معنای بار مالی برای دولت و نظام است. هدفمندسازی و مأموریت‌گرا کردن این رشته‌ها می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. در سال‌های گذشته تعداد رشته‌مقطع‌های درسی را از 4600 عنوان به 2800 عنوان رسانده‌ایم و این کاهش قابل توجهی است که قطعا از موازی‌کاری‌ها، همپوشانی‌ها و توسعه‌های بی‌رویه جلوگیری می‌کند.

اصلاح 16 درصد شاخص نسبت دانشجو به استاد در کشور

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دیگر برنامه‌ها و اقدامات وزارت علوم در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: در این راستا اصلاح شاخص نسبت دانشجو به استاد از دیگر اقدامات این وزارتخانه بوده است. در سال‌های گذشته وضعیت این شاخص چندان محسوس نبود. امروز 16 درصد شاخص نسبت دانشجو به استاد در کل کشور با کاهش جمعیت دانشجو و افزایش هیأت‌علمی اصلاح شده است.

شریعتی نیاسر ادامه داد: اصلاح هرم هیأت‌علمی موضوع دیگری است که دنبال کرده‌ایم. اگر سال 92، 75 هزار عضو هیأت‌علمی داشتیم، اکنون بیش از 81 هزار عضو هیأت‌علمی داریم که افزایش قابل توجهی داشته است و هرچه بتوانیم جذب هیأت‌علمی را افزایش دهیم قطعا بر ابعاد کیفی کار تأثیرگذار خواهد بود و هدفمندی آموزش عالی را بیشتر مورد توجه قرار خواهد داد که نتیجه آن ارتقاء کیفی و تحقق‌ بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی است. 

اجرای 2 طرح کلان اقتصاد مقاومتی در برنامه 10 ساله

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بحث اقتصاد مقاومتی به امسال منتهی نخواهد شد و ادامه خواهد یافت، 2 طرح کلان اقتصاد مقاومتی که بر عهده معاونت آموزشی وزارت علوم قرار دارد، در یک برنامه 10 ساله دیده شده است. امیدواریم مدیران آموزش عالی بتوانند این اهداف را دنبال کنند؛ چراکه جزو مصوبات بالادستی، تذکرات مقام معظم رهبری، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

شریعتی نیاسر در خصوص بازنگری شیوه‌های نوین آموزشی در وزارت علوم گفت: این موضوع مسأله‌ای نیست که به‌صورت حاکمیتی حل شود. اتخاذ شیوه‌های نوین آموزشی تا حدی می‌تواند با بخشنامه و تصمیمات ستادی پیگیری شود، اما بخش اعظمی از آن به خود دانشگاه‌ها بستگی دارد و دانشگاه‌ها باید از نیروهای جدید آموزشی استفاده کنند.


شیوه آموزش در کلاس‌های دانشگاه باید وارونه شود

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: آنچه امروز در کلاس‌های دانشگاه می‌بینیم، مانند کلاس سخنرانی است؛ گاهی استاد در کلاس درس حاضر می‌شود و مطالب درسی را از روی جزوه یا تخته برد و ... به دانشجو ارائه می‌دهد و دانشجو هم بعد از آن به منزل خود بازمی‌گردد. این روند باید وارونه شود و دانشجو درس را در خانه بخواند و رفع اشکال، پرسش و تعامل و گفت‌وگو با استاد را به کلاس بیاورد. اگر اساتید بتوانند از چنین شیوه‌ای استفاده کنند، دانشجوها سرزنده می‌شوند.

وی افزود: شیوه آموزش امروز ما با شیوه 50 سال قبل ازنظر ظاهری خیلی تفاوت ندارد؛ باید این روند را اصلاح کنیم. در دانشگاه‌های تراز اول، شیوه‌های بسیار خوب آموزشی اتخاذ شده است و به این علت افق روشنی را در آینده آموزش می‌بینیم و پیش‌بینی می‌کنیم؛ چراکه تمام توجه خردورزان به این مهم جلب شده و در حال بازنگری در شیوه‌های آموزشی هستند. این موضوع چراغ روشنی را در مسیر ما می‌گذارد تا به وضعیت مطلوب آینده امیدوار باشیم.

در برخورد با مؤسسات فاقد استاندارد هیچ تعارفی نداریم

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص سیاست این وزارت‌خانه در خصوص مؤسسات آموزشی، گفت: از ارتقاء مؤسسات آموزشی استقبال می‌کنیم؛ اینکه یک دانشکده به مرکز آموزشی یا مرکز آموزشی به مجتمع آموزشی و مجتمع آموزشی به دانشگاه بخواهد تبدیل شود، قطعا مورد استقبال ما قرار می‌گیرد اما شرط‌هایی هم دارد و این شروط این است که این مؤسسات شاخص‌های مدنظر ما را داشته باشد.

شریعتی نیاسر تأکید کرد: اصلاً قرار نیست که هیچ مرکزی بنا بر سفارش، توصیه یا رابطه‌بازی توسعه یابد؛ مؤسساتی هم که در سطح خود نمی‌توانند به‌خوبی عمل کنند، حتماً با آن‌ها برخورد خواهیم کرد و نمونه‌های برخورد مثبت و منفی هم داشته‌ایم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برخی از مؤسسات غیردولتی که از استانداردهای لازم و کافی برخوردار نبودند و نتوانستند خود را بالا بکشند، منحل شدند که بارزترین آن پژوهشگاه شاخص‌پژوه اصفهان بود که دستور انحلال آن دو هفته پیش ابلاغ شد. بنابراین در برخورد با این‌گونه مؤسسات که از استانداردها خارج می‌شوند هیچ تعارفی نداریم.

حدود 30 مرکز غیردولتی کشور در سطح دانشگاه هستند

وی افزود: مراکز و مؤسسات آموزشی را که مستعد رشد باشند و شاخص‌ها را نیز رعایت کنند قطعاً کمک می‌کنیم تا ارتقاء یابند. در طول این 3.5 سال از عمر دولت تدبیر و امید، در حال حاضر نزدیک به 30 مرکز غیردولتی کشور در سطح دانشگاه هستند؛ نمونه‌های موفقی از ارتقاء این مؤسسات آموزشی نظیر دانشگاه‌های علم و فرهنگ، شیخ بهایی، سجاد، خیام، خاتم و ... هم داشتیم و قطعا به ارتقاء مؤسسات کمک خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: متولیان این مؤسسات و مراکز باید بدانند که در دوره فعلی اخذ شاخص‌ها و رعایت استانداردها ملاک است. شاخک‌ها و ابزارهای نظارتی ما بسیار قوی‌تر از گذشته عمل می‌کنند و در قالب مرکز نظارتی و ارزیابی وزارت علوم، شورای عالی نظارت ارزیابی، کمیسون ماده 9 و ...، دستگاه نظارتی دنبال خواهد شد.

سیاست وزارت علوم به هیج وجه حذف مؤسسات آموزشی نیست

وی با تأکید بر اینکه سیاست آموزش عالی در دولت فعلی بسیار شفاف و روشن است، گفت: 18 اسفندماه 94، طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی که روی آن کار کرده بودیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شد. در این طرح، به هیچ‌وجه انحلال و حذف مؤسسات آموزشی مطرح نیست، مگر اینکه خود این مراکز سقوط کنند.

شریعتی نیاسر افزود: سیاست وزارتخانه به هیج صورت حذف مؤسسات آموزشی نیست. چون متأسفانه در دهه گذشته مراکز و مؤسسات آموزشی رشد بی‌رویه‌ای داشتند و تعداد مراکز دولتی از 40 یا 50 مرکز به‌طور ناگهانی به 143 مرکز رسید و تعداد مراکز غیردولتی نیز از 60 یا 70 مرکز به 150 مرکز افزایش پیدا کرد؛ ما اساس و بنا را بر ساماندهی این مراکز گذاشته‌ایم؛ البته خود این ارقام نیز نشانگر رشد بی‌رویه مراکز و مؤسسات آموزشی در یک بازه زمانی کوتاه است.

وی بیان کرد: تا زمانی که شرایط اقتضا کند، این مؤسسات نه‌تنها باید به حیات خود ادامه دهند بلکه باید ارتقا نیز پیدا کنند، اما راه‌های ارتقا نیز متفاوت است؛ در حال حاضر در این زمینه کارهایی را در دست انجام داریم و بهترین راه این است که این‌گونه مؤسسات از پتانسیل دانشگاه‌های بزرگ به‌عنوان دانشگاه معین استفاده کنند.

سازوکار واگذاری اختیارات برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌ها

شریعتی نیاسر در پاسخ به این سؤال که در مقابل سیاست واگذاری اختیارات برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌ها چه ابزارهای نظارتی دیده شده تا با سیاست‌های کلی کشور منطبق باشد، گفت: در این آیین‌نامه اولین موردی که دیده شد، این است که از دانشگاه‌ها خواسته شده تا شورای برنامه‌ریزی و نظارت را در دانشگاه تعریف و به ما اعلام کنند تا شورا بتواند در خصوص این اختیارات به‌درستی عمل کند زیرا بدون سازوکار انجام، اجرای این آیین‌نامه امکان‌پذیر نیست و یکی از مواد این آیین‌نامه به‌صراحت دانشگاه را موظف به فراهم کردن سازوکار لازم برای راه‌اندازی این شورا کرده است. 

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نکته دوم در این خصوص بحث مدیریت منطقه‌ای است و مدیریت منطقه آموزشی در این برنامه بر دانشگاه منطقه نظارت می‌کند و نکته سوم نیز اصل اعتماد به دانشگاه‌های خوب کشور است؛ یعنی باید به دانشگاهی که در رده دانشگاه خوب و سطح یک یا دو است، اعتماد کنیم.

بازنگری نزدیک به 600 برنامه درسی از سال 94 تاکنون

شریعتی نیاسر از بازنگری نزدیک به 600 برنامه درسی با قدمت بیش از 10 ساله از سال 94 تاکنون خبر داد و افزود: این بازنگری با رویکرد کارآفرینی و تقویت جنبه‌های علمی و کاربردی و دروس مرتبط با کارآفرینی انجام شده است؛ همچنین به دانشگاه‌ها تفویض اختیار شده تا بعضی از دروس را به‌صورت اختیاری با تأثیر نمره آن در معدل ارائه کنند. در بخشنامه این تفویض اختیار، 6 درس در اولویت قرار گرفته شده است که یکی از این دروس درس کارآفرینی است.

  • ارد قاجار

ساز و کار پذیرش دانشجو در آمریکا

ارد قاجار | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۲۴ ب.ظ

کشور آمریکا با داشتن بیش از 310 میلیون نفر جمعیت، مراکز آموزش عالی بسیاری را در خود جای داده است و سازوکار خاصی برای پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها دارد.

پروسه پذیرش دانشجو در آمریکا از دوران راهنمایی و قبل از دبیرستان آغاز می‌شود. به این ترتیب که نمرات دانش آموزان از دوران راهنمایی ثبت می‌شود و در پذیرش دانشجویان موثر است.

در آمریکا دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان استقلال کامل دارند و هر مرکز مجموعه قوانین اختصاصی برای پذیرش دانشجویان دارد.

این قوانین براساس رشته‌های هر دانشگاه، برنامه‌های تحقیقاتی و صنعتی دانشگاهها متغیر هستند.

علاوه بر دانشگاه‌های معمول که دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را ارائه می‌دهند کالج‌های دوساله‌ نیز در این کشور فعالیت می‌کنند که دانش‌آموزان با داشتن مدرک دیپلم می‌توانند در آنها تحصیل کرده و مدرک فنی معادل با مدرک کاردانی دریافت کنند.

داوطلبان می‌توانند به هر تعداد دانشگاه‌ که مایل باشند درخواست تحصیلی ارسال کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. دانشگاه‌ها درخواست‌ها را بررسی می‌کنند و بر اساس نمرات مختلف داوطلبان آنها را پذیرش می‌کنند.

نمرات داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شود. معدل کل، نمره آزمون اس ای تی و نمره آزمون ای سی تی.

هر دانشگاه با توجه به اساسنامه خود این نمرات را با ضرایب مختلف اعمال و اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

در ادامه به بررسی ساختار این نمرات می‌پردازیم.

1- نمره معدل کل یا GPA

در آمریکا برای نشان دادن نمره یک دانش‌آموز یا دانشجو از حروف استفاده می‌شود( F و A ، B ، C ، D که A بهترین نمره و F نشانه مردودی است).

معدل تحصیلی در آمریکا(Grade Point Average یا GPA )شیوه‌ای برای ارزش‌یابی تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌های ایالات متحده است. می‌توان GPA را معادل انگلیسی معدل دانست با این تفاوت که دامنه GPA میان نمره صفر تا 4 است.

محاسبه GPA در دانشگاهها به این صورت است که در پایان ترم تحصیلی نمره‌ای که در هر کلاس به دست آمده را در مقیاس حروف قرار می‌دهند و سپس حروف را در مقیاس ۰ تا ۴ قرار می‌دهند. سپس تعداد واحد هر درس در نمره به دست آمده(بین ۰ تا ۴ ) ضرب می‌شود. اعداد به دست آمده از این طریق با هم جمع می‌شوند و بر تعداد کل واحدها تقسیم می‌شوند که عدد حاصل GPA است.

2- نمره آزمون SAT

اس‌ای‌تی یکی از دو امتحان استاندارد برای ورود به دانشگاه در آمریکا است که توسط شرکت "کالج‌بورد" که شرکتی غیردولتی است مدیریت می‌شود. کالج‌بورد برای اولین بار در سال ۱۹۰۱۱ شروع به کار کرد.

کالج‌بورد اظهار می‌کند که اس ای تی تفکر انتقادانه دانش آموزان و میزان تجزیه و تحلیل مفاهیم یادگرفته شده توسط دانش آموزان را که برای پیشرفت آنها در دانشگاهها لازم است می‌سنجد. همچنین اظهار می‌کند که جمع نمره اس ای تی با نمره معدل افراد، شاخص بسیار بهتری نسبت به در نظر گرفتن نمره معدل دانش‌آموزان برای اجازه ورود به دانشگاه‌ها است. اس ای تی در جنوب آمریکا استفاده می‌شود.

این امتحان شامل سه قسمت ریاضی، درک‌مطلب و انشا است که هر کدام نمره‌ای بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ دارند. در آخر نمره سه امتحان را با هم جمع می‌کنند.

ریاضی: امتحان ریاضی در اس ای تی به سه بخش تقسیم می‌شود که دو بخش آن ۲۵ دقیقه زمان دارد و بخش دیگر ۲۰ دقیقه.
امتحان شامل سوالات تستی و تشریحی است که تعداد سوالات تستی بیشتر از تشریحی است.

درک مطلب: این بخش از امتحان به سه قسمت تقسیم شده که دو بخش ۲۵ دقیقه ای و یک بخش ۲۰ دقیقه‌ است.
این قسمت بیشتر دایره لغت دانش آموزان را می‌سنجد.

انشا: در این بخش دانش آموز بر اساس موضوع گفته شده یک انشاء می‌نویسد.

3- نمره آزمون ACT

ای سی تی یکی از دو امتحان استاندارد برای ورود به دانشگاه در آمریکا است.  ای سی تی، اولین بار در پاییز سال ۱۹۵۹ برای رقابت با اس ای تی توسط اورت فرانکلین لیندکوییست شروع به کار کرد. دانش ‌آموزان بسته به انتخاب خود و توانایی‌های شان می‌توانند هر کدام از دو امتحان را برای ورود به دانشگاه انتخاب کنند. در فوریه ۲۰۰۵ امتحان نوشتن به صورت اختیاری به امتحان اضافه شد که تغییرات کوچکی را در امتحان ایجاد کرد. تمام دانشگاه‌های چهار ساله آمریکا فقط نمره امتحان را به عنوان شرط ورود به دانشگاه اعلام کردند ولی تعدادی از مراکز آموزشی به علاوه نمره امتحان ای سی تی معدل دانش آموز و رتبه دانش آموز در کلاس و فعالیت‌های دانش آموز خارج از مدرسه را به شرط‌های ورود به دانشگاه‌های خودشان اضافه کردند.

ای سی تی بیشتر در قسمت‌های میانی و شمالی آمریکا استفاده می‌شود. 

قسمت اجباری امتحان به چهار قسمت زبان انگلیسی، ریاضی، درک مطلب و علوم به صورت چهار گزینه‌ای تقسیم شده‌ است.

زبان انگلیسی: اولین قسمت امتحان است که ۴۵ دقیقه زمان دارد که شامل ۷۵ سؤال است.

ریاضی: دومین قسمت امتحان است که ۶۰ دقیقه زمان دارد که شامل ۶۰ سؤال است.

درک مطلب: سومین قسمت امتحان است که ۳۵ دقیقه زمان دارد و شامل ۴۰ سؤال است.

علوم: چهارمین بخش امتحان است که ۳۵ دقیقه زمان دارد و شامل ۴۰ سؤال است.

انشا: آخرین بخش امتحان و قسمت اختیاری امتحان است که ۳۰ دقیقه زمان دارد و بعضی از دانشگاه‌ها این امتحان را هم جزو شرط‌های ورود به دانشگاه اعلام کرده‌اند.

نکته جالب توجه در رابطه با این آزمون‌ها محدود بودن تنوع دروس و تعداد آنهاست. این موضوع در حالی است که در کشور ما هر سال یک آزمون سراسری برای ورود به دانشگاهها برگزار می‌شود و در رشته‌های نظری داوطلبان باید به سوالات تستی حداقل هفت درس مختلف که هر کدام به چندین کتاب تقسیم می‌شوند طی چهار ساعت پاسخ دهند. امری که بسیاری معتقدند به خاطر فشار بالا و استرس زیاد سبب می‌شود بسیاری از داوطلبان نتوانند توانایی‌های خود را بروز دهند.

  • ارد قاجار

دانشگاه های بزرگ نگران زنگ خطر "صندلی‌های خالی"

ارد قاجار | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۲۳ ب.ظ

توسعه کمی آموزش عالی و کاهش تعداد داوطلبان در سال‌های اخیر به نگرانی اصلی سیستم آموزش عالی کشور تبدیل شده است، معضلی که در گذشته بدون آینده پژوهی بر اساس نیازهای وقت جامعه توسعه یافته و با در نظر نگرفتن برخی ملاحظات، امروز به بحران بزرگ در سیستم آموزش عالی تبدیل شده که اگر این مسئله زودتر علاج نشود تاثیرات منفی بسیاری را نه تنها در جامعه علمی، بلکه در پیشرفت کشور بر جای می‌گذارند.

  جریان کمی گرایی در آموزش عالی کشور و خالی شدن صندلی‌های دانشگاه‌ها اگر چه موضوعی جدید و امروزی نیست و چند سالی است که گریبانگیر سیستم آموزش عالی کشور شده است اما  حساسیت این موضوع زمانی بیشتر از گذشته شد که مسئولان وزارت علوم بصورت آماری نگرانی خود را در این زمینه اعلام کردند و به صراحت از این مسئله به عنوان چالش و بحران سیستم آموزشی عالی کشور نام بردند.

حتی کارشناسان حوزه‌های مختلف از جمله روسای دانشگاه‌های بزرگ از جنبه‌های مختلف به بررسی و ریشه یابی این مسئله پرداختند و "توسعه آموزش عالی بدون توجه به نیازهای معرفتی یا مهارتی کشور و ایجاد مدرک‌گرایی لجام‌گسیخته در جامعه"، "ایجاد نظام‌ها و شاخه‌های فرعی در آموزش عالی و گرفتار شدن این نظام‌ها به مشکلات اقتصادی"، "گسترش کمی نظام آموزشی بدون تامین کیفیت و توجه جدی به مهارت افزایی برای دانشجویان"، " کم رنگ شدن اخلاق علمی در دانشگاه ها"، "نبود بازار کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی"،‌ "بی اعتمادی به جامعه دانشگاهی"، "عدم ماموریت گرایی دانشگاه‌ها و نداشتن برنامه مشخص" و غیره را از مهم‌ترین دلایل پدید ْآمدن معضل صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها برشمردند.

آینده پژوهی در آموزش عالی انجام ندادیم

دکتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در این زمینه گفت: هر فعالیتی تابع عرضه و تقاضا است، یعنی مسئولان دوره‌ای در حوزه آموزش عالی ظرفیت‌های پذیرش را بر اساس نیاز روز جامعه ایجاد کردند اما امروز این تقاضا برحسب رشته‌های مورد پذیرش و تعداد نفراتی که متقاضی ورود به دانشگاه‌ها هستند، تغییرکرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما باید آینده پژوهی در خصوص میزان تقاضا در عرصه آموزش عالی را انجام می دادیم و پیش بینی می کردیم که روزی این اتفاق یعنی بحران صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها بوجود می آید، در همین راستا تحولاتی را نیز در فعالیت‌های آموزش عالی صورت می دادیم که همچنان بتوانیم تقاضا را حفظ کنیم.

خطر صندلی های خالی در کمین دانشگاه‌های بزرگ

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: با روندی که امروزه در عرصه آموزش عالی پیش می رود به نظر می رسد اگر چه آموزشدانشگاه تهران در حال حاضر تقریبا صندلی خالی ندارد اما این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های بزرگ کشور این ترس را دارند که با این خطر مواجه شوند.

معضل صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها چاره اندیشی شود

به گفته دکتر نیلی، اگر چه خطر خالی شدن صندلی‌های دانشگاه‌ها مختص کشور ما نیست و سایر دانشگاه‌های معتبر دنیا نیز از این مشکل مبرا نیستند اما این دانشگاه‌ها برنامه‌ها و سیاست‌های مدون و کارآمدی در دست دارند که بتوانند از بروز چنین چالشی پیشگیری کنند و باید در کشور ما نیز بطور جدی در این زمینه چاره اندیشی صورت بگیرد.

مهم‌ترین راهکارهای مبارزه با بحران صندلی‌های خالی

رییس دانشگاه تهران به مهم‌ترین راهکارهای رفع معضل صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت:  "پذیرش دانشجو براساس شاخص هیات علمی در دانشگاه ها"، "کاهش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها یعنی منطقه ای کردن پذیرش دانشجو از طریق نوآوری در برنامه های آموزشی" و "افزایش جذب دانشجویان خارجی" از جمله راهکارهایی است که با بکارگیری آنها می توانیم بحران صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها که تهدیدی برای سیستم آموزشی کشور است را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد:  در آموزش عالی کشور سرمایه گذاری های زیادی صورت گرفته است لذا باید برنامه‌ ریزی‌هایی را داشته باشیم که بر اساس آن بتوانیم این سرمایه گذاری را وارد کسب و کار و فعالیت جهانی کنیم. مطمئنا چالش صندلی خالی دانشگاه‌ها نیز به این شیوه قابل رفع است.

بی توجهی به اقتصاد آموزش عالی

دکتر نیلی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های خصوصی و پولی بیشتر با معضل صندلی‌های خالی مواجه هستند، گفت: مشکل دانشگاه‌های غیردولتی این است که می خواهند با افزایش پذیرش دانشجو مشکلات و مسایل مالی خود را حل کنند، متاسفانه اقتصاد آموزش عالی به دقت مورد توجه قرار نگرفته است با توجه به اینکه آموزش یک جنبه اقتصادی دارد اگر نسبت به این مسئله بی توجه باشیم هزینه ها افزایش می یابد در نتیجه ناچار خواهیم شد برای تامین و جبران هزینه‌های خود ظرفیت پذیرش دانشجو را بدون توجه به کیفیت و ساختارهای آموزشی افزایش دهیم.

رییس دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: بطور کلی اگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی بر اساس شاخص‌ها و استاندارهای مشخص اقدام به پذیرش دانشجو کنند بسیاری از مشکلات فعلی آموزش عالی کشور رفع خواهد شد و دانشگاه تهران به شدت دنبال این است که  شاخص‌های مشخصی که برای پذیرش دانشجو وجود دارد را اجرایی و براساس آن نیز عمل نماید.

  • ارد قاجار

ایجاد رشته های جدید متناسب با تقاضای بازار در دانشگاه آزاد

ارد قاجار | چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۲۲ ب.ظ

معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ماموریت های جدید این دانشگاه گفت: رشته های جدید متناسب با تقاضای بازار در دانشگاه آزاد ایجاد می‌شود.

دکتر رهنمای رودپشتی در آستانه هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اولویت‌های حال حاضر دانشگاه، اظهار داشت: در درجه اول دانشگاه باید بتواند حرکت پویا و مستمر داشته باشد و برای اینکه چرخ دانشگاه بچرخد، مساله اقتصاد دانشگاه مساله بسیار حائز اهمیتی است.

وی افزود: با تامین منابع اقتصادی برای دانشگاه از محل شهریه و غیر شهریه این امکان برای دانشگاه فراهم می‌شود که بتواند ماموریت‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای دانشگاه را محقق کند.

رهنمای رودپشتی با بیان اینکه اصلی‌ترین چالش دانشگاه در شرایط فعلی، تامین منابع پایدار برای دانشگاه است، گفت: تامین منابع پایدار اقتصادی تنها از طریق شهریه به دلایل متعددی از جمله رقبای زیاد، کاهش جمعیت متقاضی و کاهش تقاضای اجتماعی امکان‌پذیر نیست، البته در سیاست‌ها و برنامه‌های جدید دانشگاه مقرر شده که سهم منابع درآمدی دانشگاه از محلی غیر از شهریه افزایش یابد.

تاکید بر فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای تامین منابع درآمدی پایدار

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف در عین توجه به ماموریت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و ارائه خدمات متمایز دانشجویی دانشگاه در جذب دانشجو، به موضوع فعالیت‌های اقتصادی اعم از دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان یا فعالیت‌های سرمایه‌گذاری برای تامین منابع درآمدی پایدار تاکید شده است.

رهنمای رودپشتی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی دانشگاه، آموزش با کیفیت به دانشجویان است، اظهار داشت: توجه به استانداردسازی و ارتقای کیفیت آموزشی، رشته‌های مورد تقاضا و مورد نیاز جامعه در برنامه‌ریزی آموزشی، آمایش آموزشی و علوم بین رشته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی بسیارحائز اهمیت است.

وی با اشاره به لزوم توجه به امور پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: آموزش و پژوهش در دانشگاه باید با هم مرتبط باشند؛ تولید علم یکی از بحث‌هایی است که در دانشگاه آزاد اسلامی به آن توجه شده و خوشبختانه امروز دانشگاه هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت در بحث تولید علمی جایگاه بالایی دارد.

رهنمای رودپشتی اضافه کرد: علاوه بر این موضوع، بحث تجاری‌سازی فعالیت‌های تحقیقاتی برای دانشگاه مهم است که در این زمینه تلاش شده با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین تجاری سازی تحقیقات توسط خود دانشگاه این امر محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه باید معطوف به نسل جدید دانشگاه که دانشگاه کارآفرین و فن آفرین است باشد، گفت: اگر به این موضوع توجه نشود ماموریت‌های پژوهشی و آموزشی دانشگاه و تامین منابع از محل غیر شهریه محقق نخواهد شد، بنابراین باید به این موضوع به عنوان یک اصل اساسی توجه کنیم.

ایجاد رشته های جدید متناسب با تقاضای بازار در دانشگاه آزاد اسلامی

وی با اشاره به اقدامات و ماموریت‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اقدامات دانشگاه بنا به اقتضائات امروز کاملا متفاوت است. دانشگاه آزاد اسلامی امروز هیچ توسعه کمی نخواهد داشت، اما در حوزه آموزش ممکن است از لحاظ ایجاد رشته‌های جدید متناسب با تقاضای بازار و همچنین توسعه رشته‌های چندنظمی، تعداد دانشجویان و توسعه تحصیلات تکمیلی توسعه کمی داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی افزود : در واقع تغییر ماموریت و تغییر راهبرد امروز دانشگاه آزاد اسلامی به این دلیل است که دانشگاه رقابتی و متعالی اداره شود. در حوزه تشکیلاتی نیز موضوعاتی مانند چابک‌سازی، کاهش هزینه‌ها، کوچک‌سازی و تسریع در کار با اصلاح فرایندها در دانشگاه دنبال می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس مصوبات هیات امنای مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی این اجازه را دارد که وارد فعالیت‌های اقتصادی شود، گفت: با ایجاد یک هلدینگ سرمایه‌گذاری در دانشگاه این موضوع پیگیری می‌شود.

حمایت از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

رهنمای رودپشتی درباره ماموریت‌های دیگر دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: راه‌اندازی پارک علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها و توجه به طرح‌های فرهنگی از ماموریت‌های دیگر این دانشگاه است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه نرم‌افزاری و مغزافزاری است، گفت: حمایت از علاقه‌مندان به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان براساس امکانات دانشگاه در قالب مقررات، بخشنامه‌ها و ضوابط از سیاست‌های اصلی دانشگاه است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: البته تخصیص منابع مالی نیز در صورت لزوم صورت می‌گیرد، ولی اصلی‌ترین سیاست و برنامه دانشگاه استفاده از امکانات موجود برای توسعه این نوع شرکت‌ها و حمایت از آن‌ها و همچنین انضباط مالی و اعمال مدیریت هزینه و مصرف بهینه است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، رهنمای رودپشتی با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در تبیین سیاست‌ها و اهداف دانشگاه، گفت: این اجلاس که امسال مصادف با ارتحال حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بنیانگذار و رئیس فقید هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی است، یک اجلاس کاری است که امسال با شعار "دانش، فرهنگ و اقتصاد" و گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود؛ در واقع یک گفتمان سراسری و یک نشست اجرایی با حضور همه روسای واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه است.

به گفته وی، در این اجلاس سیاست‌ها و برنامه‌های دانشگاه اعلام می‌شود، همچنین مسائل، مشکلات و چالش‌های واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی در کمیسیون‌های تخصصی بحث و بررسی شده و سپس برای آن راه‌حل پیدا می‌شود.

  • ارد قاجار
نشست شورای تخصصی سیاستگذاری دهمین کنفرانس بین المللی اقتصاد,مدیریت و حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با حضور ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان
  • ارد قاجار
نشست مدیران و اعضای محترم هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری با معاونت گرانقدر پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت


  • ارد قاجار

جزئیات اعطای تسهیلات ازدواج به دانشجویان دانشگاه آزاد

ارد قاجار | دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۳:۲۸ ب.ظ

معاون اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه مطالبی در خصوص اقدامات این معاونت برای افزایش سطح معیشت کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه، تسهیلات دانشجویی و افزایش حقوق و دستمزد پرداخت.

دکتر احسانی در آستانه برگزاری هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مقدس بودن موضوع ازدواج و تأکیدهای مکرر بر آسان‌ سازی ازدواج جوانان که از مهم‌ ترین دغدغه‌های جامعه و مورد تذکر و توجه مقام معظم رهبری و مدیریت دانشگاه قرار گرفته است، گفت: در این راستا دانشگاه تصمیم به اعطای تسهیلات ازدواج دانشجویی به مبلغ 100 میلیون ریال به بیش از 12هزار نفر از دانشجویان متقاضی گرفت که مبلغ تمام‌ شده آن در سه سال به ارزش 1202 میلیارد و 500 میلیون ریال است.

وی افزود: همچنین مبلغ 14 هزار و 40 میلیارد و 70 میلیون و 158 هزار و 700 ریال اعطای تسهیلات وام بانک ملی با نرخ 14 درصد به اعضای هیات علمی، کارکنان، دانشجویان و پروژه‌های عمرانی دانشگاه به تعداد 34 هزار و 336 فقره تعلق گرفته است.

معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این، مبلغ 22 میلیارد و 941 میلیون و 992 هزار و 163 ریال به منظور رسیدگی و پرداخت خسارات بیمه حوادث دانشجویی به تعداد 1136 فقره پرونده اعطا شد. به‌طور کلی برای آسان‌ سازی استفاده دانشجویان از امکانات موجود و بالا بردن سطح کیفیت خدمت‌رسانی در سه سال گذشته، دانشگاه آزاد اسلامی به افزایش سقف تعهدات و حق عضویت بیمه حوادث دانشجویی اقدام کرده است.

به گفته احسانی، سیستم یکپارچه نرم‌افزار صندوق، راه‌اندازی و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های صندوق رفاه و بیمه حوادث دانشجویی به‌روزرسانی شده است.

وی با بیان اینکه حوزه اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی، برای تامین و بهبود معیشت اعضای هیأت علمی و کارکنان غیر عضو هیأت علمی دانشگاه در سه سال گذشته سعی کرده هر سال افزایش حقوق و مزایای سالانه 15 و 20 درصدی را در دستور داشته باشد، گفت: علاوه بر این در سال 93 میزان حق جذب کارکنان را از 30 درصد به 50 درصد افزایش داده‌ایم. این معاونت همچنین با عملی کردن طرح یکسان‌سازی فوق‌العاده بدی آب‌وهوا در همین سال در تلاش بوده تا به بحث بهبود رفاه کارکنان خود کمک کند.

احسانی افزود: در همین راستا سعی شده تا با برقراری حق تخصص اداری تا سقف 50 درصد جهت کارکنان واجد شرایط با مدرک تحصیلی لیسانس به بالا در سال 94 موضوع عدالت کاری مورد توجه قرار گیرد. اجرای طرح برقراری حق مهارت تا سقف 50 درصد برای کارکنان واجد شرایط دارای مدرک تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم نیز در همین راستا عملیاتی شده است.

معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: در نتیجه اقدامات فوق می‌توان گفت که طی سه سال گذشته به طور متوسط حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی به میزان 86 درصد و حقوق و مزایای کارکنان به میزان 122 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به احتساب حق مرتبه علمی (که تقریباً معادل 50درصد حقوق و مزایای هر هیأت علمی است) به هنگام بازنشستگی برای اعضای هیأت علمی، گفت: این موضوع نیز از اقدامات مثبت و تأثیرگذار این حوزه بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی تلاش داشته تا با کاهش بوروکراسی، هم در جهت رفاه و تسهیل کار کارکنان خود و هم از نظر صرفه‌جویی مالی پیشرو باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، احسانی اظهار کرد: بر همین اساس معاونت اداری و مالی اقدام به راه‌اندازی سامانه منابع انسانی جهت استفاده از اطلاعات پرسنلی کارکنان، صدور فراخوان نیروی انسانی در سایت منابع انسانی جهت انتقال نیروها، تمدید قرارداد کارکنان قراردادی به صورت سالانه و یکجا، طراحی سامانه بیمه درمان و امکانات رفاهی و طراحی سامانه نقل و انتقال کارکنان کرده است.

معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اهمیت برگزرای اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سیاست‌ها و برنامه‌های دانشگاه، گفت: این اجلاس هرساله به منظور بحث و بررسی درباره چگونگی انجام فعالیت‌ها و عملکرد سالانه دانشگاه برگزار می‌شود و در کمیسیون‌های تخصصی این اجلاس مشکلات و دغدغه‌های حوزه‌های مختلف دانشگاه و واحدها بیان شده و برای آنها راه حل ارائه می‌شود، از این رو برگزاری اجلاس دانشگاه نقش تاثیرگذاری در برنامه‌ها و رسیدن به اهداف دانشگاه دارد.

  • ارد قاجار

مقررات جدید دانشگاه آزاد درباره اعمال نمرات مردودی در معدل

ارد قاجار | دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۳:۲۵ ب.ظ
معاون آموزشی دانشگاه آزاد با اشاره به آخرین تغییرات آیین نامه آموزشی دانشگاه گفت: اگر دانشجویی در درسی بیش از یک نمره مردودی داشته باشد تنها یک نمره مردودی در معدل او لحاظ می شود.

فرهاد حسین زاده لطفی از ماموریت‌ گرا شدن واحدهای دانشگاه آزاد در آینده خبر داد و گفت: بیش از ۲ هزار پرونده جذب هیات علمی در حال بررسی نهایی است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین تغییرات آیین‌نامه‌ ای در دوره‌های کاردانی و کارشناسی بی‌اثر شدن نمرات مردودی برای دانشجویان بود که در حال حاضر این موضوع اجرا می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد تاکید کرد: همچنین بی‌اثر شدن نمرات مردودی دانشجویان کارشناسی ارشد برای ورودی‌های مهر۹۵ به بعد مهم‌ترین تغییری بود که در آیین‌نامه آموزشی کارشناسی ارشد اتفاق افتاد.

حسین زاده لطفی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات رئیسه دانشگاه مقرر شد دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۹۴ به بعد اگر در یک درس بیش از یک بار نمره مردودی داشته باشد، تنها یک نمره مردودی در معدل دانشجو لحاظ شود.

وی عنوان کرد: آیین‌نامه جدید دانشجویان دوره دکتری تخصصی در خصوص آزمون جامع نیز ابلاغ شد که تمام مسائل بصورت منسجم در این آیین‌نامه آمده است.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار و ۸۰۲ عضو هیات علمی تمام‌ وقت، ۳۷ هزار و ۸۹۸ عضو هیات علمی نیمه‌ وقت و مدعو و جمعا ۶۹ هزار و ۷۰۰ عضو هیات علمی با دانشگاه آزاد همکاری می کنند.

حسین زاده لطفی گفت: هم‌اکنون ۳۰.۵ درصد دانشجویان این دانشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، این در حالی است که در دانشگاه‌های دولتی به ازای هر استاد واجد شرایط، ۲.۷ دانشجوی دکتری تخصیص یافته که در دانشگاه آزاد این شاخص تقریبا نصف ظرفیت اساتید دانشگاه‌های دولتی است.

وی اظهار داشت: در نتیجه هر استاد به طور همزمان پنج دانشجوی دکتری دارد که در سال جاری، ۵۳ درصد از کل تحصیلات تکمیلی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد افزود: امروز بیش از ۵ هزار عضو هیات علمی تمام وقت در این دانشگاه جذب شدند و بیش از ۲ هزار پرونده از فراخوان‌های گذشته در حال بررسی نهایی است.

حسین زاده لطفی گفت: با توجه به توقف تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به قطعی به مدت بیش از شش سال، تدبیری اندیشیده شد تا از سال جاری مجدد سامانه تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی راه‌اندازی شده و تمام اعضای هیات علمی واجد شرایط تبدیل وضعیت استخدامی می توانند تبدیل وضعیت شوند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد افزود: بدیهی است جذب دانشجو در آینده، مستلزم رعایت کیفیت در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه آموزشی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر شاخص نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه یک به ۴۶ است که با برنامه‌ ریزی انجام شده در برنامه پنج ساله ششم دانشگاه این نسبت به یک به ۳۷ ارتقا می‌یابد و مقرر شده طبق برنامه‌ ریزی‌ها در برنامه بعدی در انتهای سال ۱۴۰۴ این نسبت به یک به ۲۷ ارتقا یابد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد تاکید کرد: در آینده باید با مدیریت رشته محل‌ها، واحدهای این دانشگاه را به سمت ماموریت‌ گرایی سوق دهیم.

  • ارد قاجار

دانشگاه آزاد از سال آینده نخبگان را بورس می کند

ارد قاجار | پنجشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۳ ب.ظ
رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از سال ۹۶ برنامه داریم نخبگان کشور را در دانشگاه آزاد بورسیه کنیم.

علی اکبر ولایتی صبح امروز در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جهاد گران علم و فناوری در سالن همایش های صدا و سیما گفت:اعطای بورسیه به نخبگان از سوی دانشگاه آزاد برنامه ریزی شده و امیدوارم که از سال ۹۶ این روند آغاز شود. اعطای بورسیه به نخبگان از سوی دانشگاه آزاد مقدمه تربیت اساتید و توسعه کیفی پژوهش در این دانشگاه خواهد شد.

وی افزود: موضوع فرار مغزها در کشور ما و دیگر کشورها وجود دارد و باید برنامه ریزی کنیم تا زمینه ماندگاری نخبگان در کشور بیشتر شود.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: جذب نخبگان در این دانشگاه به صورت بورسیه می تواند به ماندگاری نخبگان در کشور کمک کند.

ولایتی اظهار داشت: باید کاری کنیم که اساتید دلگرم باشند تا بتوانند به درستی فعالیت کنند.

وی اظهار داشت:ارتقای کیفی دانشگاه آزاد با اساتید با سواد، فرهیخته و دلگرم به تدریس محقق می شود.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه این دانشگاه دولتی نیست اما حکومتی است، گفت: دانشگاه آزاد مربوط به نظام است بنابراین باید در این دانشگاه به جایی برسیم تا رقابت سختی میان نخبگان برای حضور در این دانشگاه ایجاد شود.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: هیچ کشوری را نمی شناسم که عمق علم و ایمان در آن به اندازه جمهوری اسلامی ایران باشد.

ولایتی گفت: بسیج یک مجموعه برخاسته از مردم است بدون اینکه هزینه ای برای دولت داشته باشد اما مدافع دولت اسلامی و مدافع کشور است.

وی عنوان کرد: اگر بسیج نبود نمی توانستیم سال های سخت پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی را پشت سر بگذاریم.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: بسیج برخاسته از متن مردم و دانشگاه آزاد برخاسته از نیاز مردم است.

ولایتی اظهار داشت: این دانشگاه دولتی نیست و ملک خصوصی کسی هم نیست بلکه متعلق به نظام است، نظامی که خود متعلق به مردم است.

ولایتی گفت: از سال ۵۳ تاکنون عضو هیات علمی دانشگاه هستم و محیط دانشگاه را می شناسم و در جریان هستم که چه میزان رقابت برای تحصیل علم در کشور وجود دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد دانشجویان نسبت به جمعیت کشور به نحوی است که ایران از نظر جمعیت دانشجویی جزو چند کشور اول دنیا به شمار می رود.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد با اشاره به رغبت مردم برای علم آموزی گفت: علاقه مردم و خانواده ها به تحصیل از مهمترین سرمایه های کشور به شمار می رود بنابراین امروز شاهد فعالیت بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا یعنی دانشگاه آزاد هستیم.

وی اضافه کرد: همکاری دانشگاه آزاد و بسیج بسیار مبارک است چرا که کار علمی باید به صورت بسیجی انجام شود.

ولایتی اضافه کرد: دانشگاه آزاد کمیت خوبی دارد اما باید کیفیت آن ارتقا یابد که ارتقا کیفی این دانشگاه با اساتید باسواد و فرهیخته محقق می شود.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اظهار داشت: مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد دانش بنیان تاکید زیادی دارد اما در این زمینه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و دانشگاه آزاد بر اساس توانمندی ها و پتانسیل هایی که دارد می تواند در این زمینه فعالیت های زیادی انجام دهد.

وی اظهار داشت: با وزارتخانه های مختلف صحبت کرده ایم تا عناوین پژوهشی دانشگاه را متناسب با نیازهای این وزارتخانه ها تدوین کنیم تا بتوانیم در رفع نیازهای کشور و پیشرفت کشور موثر باشیم.

ولایتی عنوان کرد: بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد از رفقای دولتی خود در زمینه تولید علم جلوتر هستند و باید در دانشگاه آزاد به نحوی عمل کنیم تا این دانشگاه ضرب المثل آموزشی کشور باشد و دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در این دانشگاه علاقه داشته باشند.

  • ارد قاجار

دکترا بخوانیم یا نه؟!

ارد قاجار | يكشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹ ق.ظ
  • ارد قاجار